In 1972 introduceerde DAF het model 66 waarvan het hart de 1108cc motor gelijk was aan de DAF55. Hoewel men bij DAF toch al veel ervaring had opgedaan met meer motorvermogen deed de 1300cc motor in 1973 pas zijn intrede. Omdat DAF na die introductie nog enkele maanden de 55 bleef inzetten voor rally's en omdat Volvo na de overname de rallyactiviteiten stopte, heeft de 66 zijn waarde en kracht in de autosport niet volledig kunnen tonen. Ondanks zijn korte rally leven heeft de 66 met 1300cc motor toch een aantal mooie overwinningen behaald. |
Tour de Corse 1972 C.Laurent - J. Marche |
Boucles de Spa 1973 J.L Haxhe - C. Delferier 1e Algemeen klassement met een 1300cc motor |
12 Uren van Yperen Belgie 1974 Wim en Kees Luijbregts worden 8e in het Algemeenklassement. |
TULPEN RALLY 1974 Slotemaker - Buwalda 7e algemeen + 1e in klasse van 't Hof - Korpershoef 9e algemeen en 2e in klasse |
Horneland Rally 1973 Gebroeders Luijbregts 2e in Sportklasse Algm. | 1973 Monte Carlo Rally equipe Laurent - Marche 30e Alg. klassement met de DAF66-6 1300cc proto type |
|
SLS Rally 1973 Wim en Kees Luijbregts rijden naar een 3e plaats in het Algemeen klassement in deze zanderige editie van de SLS. |
Tour de Corse 1973 |
Rallye du Petrole 1974 Laurent - Marche (Helaas geen uitslag bekend ) |
SLS Rally 1974 equipe v/d Pol - v/d Horst 1e in klasse tot 1300cc | STAR Rally 1975 Equipe Meylink - Thomas 20e in Algemeen klassement 1973 Criterium Lucien Biachi van 't Hof - Korpershoef 37e Algemeen |
12-Uren van Ronse 1975 Gulf-Star Team Dirk van der Pol en Herman van der Horst behalen een 23e plaats Algemeen. |
Volgende 3 foto's zijn een bijdrage van Laurent Brisemeur uit
Frankrijk en zijn door hem zelf genomen in 1974. Deze trouwe site bezoeker is zelf druk in de weer een DAF55 om te bouwen en klaar te maken voor Groep2 racing, hij heeft er twee jaar voor uitgetrokken en wij hopen hem volgend jaar op de circuits in Frankrijk te kunnen bewonderen. 19e Tour de France Automobile 1974 van onder staande foto's zijn geen uitslagen bekend, helaas. De 66M werdt bemand door Laurent en Marche. |
Circuit Chamonix 1974 Trofee Andros, een race op ijs, wie kan de snelste ronde zetten ! Heden ten dagen is deze trofee nog steeds van toepassing maar nu zie bijna alleen nog auto's die iets ingekort zijn en 4-wiel sturing en op de zeer smalle bandjes met enorme spikes gaan zij super snel. |
|
|
3 foto's van Roger Mundatijdens een Belgische rally in 1976, helaas geen resultaten van bekend.
|
Vanuit Belgie ontving ik onder staande foto's van equipe Luc Martin - Phillipe Martin in een 66M1300. Deze DAF equipe zou in de eind jaren 70 toch redelijk actief zijn geweest in diverse rallies. In de Hunsrickrally van 1975 moesten helaas de strijd staken. In de Rallye du Condroz van 1975 behaalde zij een 7e plaats in hun klasse en 27e plaats algemeen. |
1975 Rallye de Portugal - Vinho do Porto (P) Alberto Oliveira, zelf ook actief in de rallysport zond mij deze foto's uit de oude doos die vermoedelijk op zolder stond onder een dikke laag stof, het betreft 3 DAF's 66M van het Portugeese team "Luis Freitas" die tijdens de Rallye de Portugal in 1975 werden ingezet met vermoedelijkehulp van de DAF importeur in Lissabon. Met nummer 34, equipe Giovanni Salvi - Luigi Valle nummer 56, Mario Silva - Pedro de Almeida nummer 59, Domingos Santos - Jose Manuel, onbekend is wat er precies is gebeurt maar het volledige team is uitgevallen. 1 resultaat is er bekend van Giovanni Salvi - Luis Pereira die een 3e plaats algemeen behalen in de Rallye Volta a Sao Miguel van 1975 |
Olivier Ferriere (B) Per mail ontvingen wij een serie fraaie foto's van Olivier Ferriere die in de jaren '70 actief was met deze 66M. Hier op de actiefoto tijdens de Rallye d' Erguelinnes in Belgie. Helaas zijn van deze rijder geen gegevens te vinden in rally verslagen, vermoedelijk reed hij hoofdzakelijk regionale rallies. |
Onder staande 3 foto's zijn afkomstig van een Belgische website en zouden genomen zijn in 1973 of 1974 tijdens de Boucles de Spa of Rally van Ypres Helaas staat er geen enkele informatie bij over de equipes en behaalde resultaten, ze zien er wel fraai uit in deze kleuren |
1976 - 1978 Alain Weiser actief in Frankrijk met DAF66M1300 Frankrijk kent een aantal zware rallies en een daarvan is de "Rallye Mille Pistes de Canjuers", een rally over de meest beroerde wegen die het land kent. In 1976 proberen A.Weiser - Y. La Gal met een 66M1.3 deze rally uit te rijden, helaas heeft de equipe moeten opgeven wegens water en zand in de motor. |
Op de foto links is te zien dat vele equipes problemen haden na de water / modderbak, onder de boom de DAF die waarschijnlijk droog gemaakt moet worden. In 1978 staat deze DAF weer op de deelnemerslijst met A.Weiser - A.Naveau maar ook van dat jaar geen gegevens vindbaar. Ook uit 1976 ( kleine foto ) tijdens de "Rallye de Monte Carlo" met de zelfde 66M1.3 equipe A.Weiser - J.M. Michallet maar helaas opnieuw technische problemen met de auto en opgave. |
Alain Meiser - Jacques-Marie Michallet opnieuw geen resultaat. |
1975 Rally Waremme (B) Theo Thewissen - Ludo Briers zij doen met deze 66Marathon-grp-2 diverse rallies in het Belgisch kampioenschap |
Didier Schoon ( Frankrijk +/- 1974-78 ) op facebook maakt Willem Coopman de lezers attent op deze franse rallyrijder die met een 66M en Volvo66 deelnam aan slalom's, heuvelklims, sprintrallies en rallies, na de 66periode stapte hij over op de Volvo340, de handgeschakelde versie. Hier een aantal foto's van vol driftende Didier Schoon die op facebook te zien zijn, tot op heden geen reacties ontvangen. Van de laatste twee foto's is niet bekend tijdens welke rallye deze genomen zijn. Kijk ook op de pagina 55M voor de jaren dat Didier Schoon met een 55Gordini actief was. |
|
Stefaan Vandecnocke ( Belgie 1989 ) Op Facebook komen wij deze foto's tegen van equipe Stefaan Vandecnocke - Damien d'Heygere die in 1989 op Mandes in actie zijn tijdens de Rallyesprint Paul Lietaer. Onbekend is of deze equipe meerdere rallies heeft gereden met de 66M1.3stc, wij kunnen hierover niets vinden, ook geen klasseringen. |
Mon. Dominique Laurent ( Frankrijk 1973 tot op heden actief als "Laurent Racing") Na de 55M bleef Dominique merk trouw en stapte circa 1982 over op de 66M-1300 en weer iets later de Volvo66-1300 en bleef zeker tot 1984 / begin 1985 actief met deze auto's. Helaas zijn bij zijn inzending van alle foto's geen resultaten meegeleverd en is van een enkele foto's ook niet bekend tijdens welke rally die werden genomen. In de 66M periode reed Dominique met Fabienne Bourget als navigatrische. |
Vanaf 1984-1985 komt er een zeer fraaie Volvo340 grp-S ter beschikking met Dominique Pelletier als navigator, ook met de 340 worden weer diverse Slalom's en Rallies verreden en toch zie hier in 2017 staat hij met een 66 op het circuit in Serre Chevalier. |
1988 Rally van Mechelen (B) Equipe de Decker - Uytterhagen met de Volvo66 grp-2 Van deze equipe is weinig beeldmateriaal in omloop en is er ook weinig over resultaten bekend. |
1975 OASC Rallye Oostenrijk equipe K.Raab - E.Rammer Over resultaten van deze equipe is weinig bekend, wij vonden diverse foto's op de website van de Technischeuniversiteit van Oostenrijk. Karel Raab, de rijder was al erg vroeg met DAF actief in de rallysport met de DAFFodil en de DAF44 waarvan foto's op de bewuste paginaas zijn geplaatst |
1991 Rally van Zuid Limburg (B) Equipe Danny Sterkenbier - Frank Torry met de Volvo66 grp-2 Helaas ook van deze equipe weinig beeldmateriaal in omloop en is er ook van hen weinig over resultaten bekend, zij zouden in dit zelfde jaar met de volvo 76e algemeen geworden zijn in de Rally van Mechelen. |
|
|