DAF 66 Marathon
Profiteert van de kennis opgedaan in de rallycross

In 1972 introduceerde DAF het model 66 waarvan het hart de 1108cc motor gelijk was aan de DAF55.
Hoewel men bij DAF toch al veel ervaring had opgedaan met meer motorvermogen deed de 1300cc motor in 1973 pas zijn intrede.
Omdat DAF na die introductie nog enkele maanden de 55 bleef inzetten voor rally's en omdat Volvo na de overname de rallyactiviteiten stopte, heeft de 66 zijn waarde en kracht in de autosport niet volledig kunnen tonen.
Ondanks zijn korte rally leven heeft de 66 met 1300cc motor toch een aantal mooie overwinningen behaald.

Tour de Corse 1972  C.Laurent - J. Marche
Boucles de Spa 1973

J.L Haxhe - C. Delferier
1e Algemeen klassement
met een 1300cc motor







12 Uren van Yperen Belgie 1974

Wim en Kees Luijbregts
worden 8e in het Algemeenklassement.




TULPEN RALLY 1974

Slotemaker - Buwalda
7e algemeen + 1e in klasse
van 't Hof - Korpershoef
9e algemeen en 2e in klasse

  

Horneland Rally 1973
Gebroeders Luijbregts 2e in Sportklasse Algm.
1973 Monte Carlo Rally
equipe Laurent - Marche 30e Alg. klassement met de DAF66-6 1300cc proto type
  







SLS Rally 1973
Wim en Kees Luijbregts
rijden naar een 3e plaats in het Algemeen klassement
in deze zanderige editie van de SLS.



Tour de Corse 1973

Rallye du Petrole 1974
Laurent - Marche (Helaas geen uitslag bekend )
SLS Rally 1974
equipe v/d Pol - v/d Horst 1e in klasse tot 1300cc
STAR Rally 1975
Equipe Meylink - Thomas 20e in Algemeen klassement


1973 Criterium Lucien Biachi
van 't Hof - Korpershoef 37e Algemeen
RAC Rally Engeland 1973   Wim en Kees Luybregts





12-Uren van Ronse 1975

Gulf-Star Team
Dirk van der Pol en Herman van der Horst
behalen een 23e plaats Algemeen.
Volgende 3 foto's zijn een bijdrage van Laurent Brisemeur uit Frankrijk en zijn door hem zelf genomen in 1974.

Deze trouwe site bezoeker is zelf druk in de weer een DAF55 om te bouwen en klaar te maken voor Groep2 racing, hij heeft er twee jaar voor uitgetrokken en wij hopen hem volgend jaar op de circuits in Frankrijk te kunnen bewonderen.

19e Tour de France Automobile 1974 van onder staande foto's zijn geen uitslagen bekend, helaas.
De 66M werdt bemand door Laurent en Marche.

Claude Laurent
Circuit Chamonix
1974


Trofee Andros, een race op ijs, wie kan de snelste ronde zetten !

Heden ten dagen is deze trofee nog steeds van toepassing maar nu zie bijna alleen nog auto's die iets ingekort zijn en 4-wiel sturing en op de zeer smalle bandjes met enorme spikes gaan zij super snel.


Pekka Lethio  Finland vanaf 1978 t/m 2014

Pekka is in alles gebonden aan een rolstoel, des te opmerkelijker is het dat hij in de rallysport actief is.
Voor zover wij konden achterhalen is Finland het enigste land waar eenauto FIA is toegelaten tot de rallysport.
In de Historic Regularitysport in Frankrijk is een dergelijke situatie ook bekend maar wel met een snelheidsbeperking.

Vanaf 2006 tot en met 2014 is Pekka Lethio actief in DAF's, de laatste was een super snelle 66Mcoupe.

Veijo Vuorimaa, Harri Nykanen en Juha Tikka waren zijn vaste navigatoren in de DAF's en in die jaren behaalde zij diverse klasseoverwinningen maar wat het meeste opvalt is wel het feit dat hun voorkeur uit ging naar winterrally's.

Op onze pagina's "Classicrally"s" treft u fraaie beelden aan van 66Mcoupe tijdperk tot 2014, vanaf dat jaar was Pekka genoodzaakt te stoppen met actief rallyrijden, HELAAS !



Rally van Noord Limburg (B) 1976
Matthieu Baens - Jeff Steensels,   1e Algemeen klassement


3 foto's van Roger Mundatijdens een Belgische rally in 1976, helaas geen resultaten van bekend.

  

Vanuit Belgie ontving ik onder staande foto's van equipe Luc Martin - Phillipe Martin in een 66M1300.
Deze DAF equipe zou in de eind jaren 70 toch redelijk actief zijn geweest in diverse rallies.
In de Hunsrickrally van 1975 moesten helaas de strijd staken.
In de Rallye du Condroz van 1975 behaalde zij een 7e plaats in hun klasse en 27e plaats algemeen.







1975 Rallye de Portugal - Vinho do Porto (P)

Alberto Oliveira, zelf ook actief in de rallysport zond mij deze foto's uit de oude doos die vermoedelijk op zolder stond onder een dikke laag stof, het betreft 3 DAF's 66M van het Portugeese team "Luis Freitas" die tijdens de Rallye de Portugal in 1975 werden ingezet met vermoedelijkehulp van de DAF importeur in Lissabon.
Met nummer 34, equipe Giovanni Salvi - Luigi Valle   nummer 56, Mario Silva - Pedro de Almeida   nummer 59, Domingos Santos - Jose Manuel, onbekend is wat er precies is gebeurt maar het volledige team is uitgevallen.

1 resultaat is er bekend van Giovanni Salvi - Luis Pereira die een 3e plaats algemeen behalen in de Rallye Volta a Sao Miguel van 1975















Olivier Ferriere   (B)
Per mail ontvingen wij een serie fraaie foto's van Olivier Ferriere die in de jaren '70 actief was met deze 66M.
Hier op de actiefoto tijdens de Rallye d' Erguelinnes in Belgie.
Helaas zijn van deze rijder geen gegevens te vinden in rally verslagen, vermoedelijk reed hij hoofdzakelijk regionale rallies.





Onder staande 3 foto's zijn afkomstig van een Belgische website en zouden genomen zijn in 1973 of 1974 tijdens de
Boucles de Spa of Rally van Ypres Helaas staat er geen enkele informatie bij over de equipes en behaalde resultaten, ze zien er wel fraai uit in deze kleuren

  

1976 - 1978   Alain Weiser   actief in Frankrijk   met DAF66M1300
Frankrijk kent een aantal zware rallies en een daarvan is de "Rallye Mille Pistes de Canjuers", een rally over de meest beroerde wegen die het land kent.
In 1976 proberen A.Weiser - Y. La Gal met een 66M1.3 deze rally uit te rijden, helaas heeft de equipe moeten opgeven wegens water en zand in de motor.
Op de foto links is te zien dat vele equipes problemen haden na de water / modderbak, onder de boom de DAF die waarschijnlijk droog gemaakt moet worden.

In 1978 staat deze DAF weer op de deelnemerslijst met A.Weiser - A.Naveau maar ook van dat jaar geen gegevens vindbaar.




Ook uit 1976 ( kleine foto ) tijdens de "Rallye de Monte Carlo" met de zelfde 66M1.3 equipe A.Weiser - J.M. Michallet maar helaas opnieuw technische problemen met de auto en opgave.
Alain Meiser - Jacques-Marie Michallet opnieuw geen resultaat.

1975 Rally Waremme (B)
Theo Thewissen - Ludo Briers  zij doen met deze 66Marathon-grp-2 diverse rallies in het Belgisch kampioenschap

Didier Schoon
( Frankrijk +/- 1974-78 )

op facebook maakt Willem Coopman de lezers attent op deze franse rallyrijder die met een 66M en Volvo66 deelnam aan slalom's, heuvelklims, sprintrallies en rallies, na de 66periode stapte hij over op de Volvo340, de handgeschakelde versie.

Hier een aantal foto's van vol driftende Didier Schoon die op facebook te zien zijn, tot op heden geen reacties ontvangen.
Van de laatste twee foto's is niet bekend tijdens welke rallye deze genomen zijn.

Kijk ook op de pagina 55M voor de jaren dat Didier Schoon met een 55Gordini actief was.
  

  





Stefaan Vandecnocke  ( Belgie 1989 )
Op Facebook komen wij deze foto's tegen van equipe Stefaan Vandecnocke - Damien d'Heygere die in 1989 op Mandes in actie zijn tijdens de Rallyesprint Paul Lietaer.
Onbekend is of deze equipe meerdere rallies heeft gereden met de 66M1.3stc, wij kunnen hierover niets vinden, ook geen klasseringen.




Mon. Dominique Laurent
( Frankrijk 1973 tot op heden actief als "Laurent Racing")

Na de 55M bleef Dominique merk trouw en stapte circa 1982 over op de 66M-1300 en weer iets later de Volvo66-1300 en bleef zeker tot 1984 / begin 1985 actief met deze auto's.
Helaas zijn bij zijn inzending van alle foto's geen resultaten meegeleverd en is van een enkele foto's ook niet bekend tijdens welke rally die werden genomen.
In de 66M periode reed Dominique met Fabienne Bourget als navigatrische.






Vanaf 1984-1985 komt er een zeer fraaie Volvo340 grp-S ter beschikking met Dominique Pelletier als navigator, ook met de 340 worden weer diverse Slalom's en Rallies verreden en toch zie hier in 2017 staat hij met een 66 op het circuit in Serre Chevalier.

1988 Rally van Mechelen (B)
Equipe de Decker - Uytterhagen met de Volvo66 grp-2
Van deze equipe is weinig beeldmateriaal in omloop en is er ook weinig over resultaten bekend.



1975 OASC Rallye Oostenrijk    equipe K.Raab - E.Rammer

Over resultaten van deze equipe is weinig bekend, wij vonden diverse foto's op de website van de Technischeuniversiteit van Oostenrijk.
Karel Raab, de rijder was al erg vroeg met DAF actief in de rallysport met de DAFFodil en de DAF44 waarvan foto's op de bewuste paginaas zijn geplaatst



1991 Rally van Zuid Limburg (B)
Equipe Danny Sterkenbier - Frank Torry met de Volvo66 grp-2
Helaas ook van deze equipe weinig beeldmateriaal in omloop en is er ook van hen weinig over resultaten bekend, zij zouden in dit zelfde jaar met de volvo 76e algemeen geworden zijn in de Rally van Mechelen.



Alvaro Ambivero
In Italië actief vanaf +/- 1970 tot 1978-'79
met DAF55M - DAF66M - Volvo66 en Volvo340 .


In 1975 is onder startnummer 121 deelgenomen aan de ELECAR-rally, de navigator in deze rally was Giorgio Mazzoleni en zij behaalde de 38e plaats in het algemeen klassement.

In die zelfde rally ook met een DAF eindigde op de 50e plaats de equipe Abrate - D'Ambra, over de rally verder niets bekend.

Met startnummer 101 is deelgenomen aan de Rally dell 'Isola d'Elba van 1976 met Cecchetti als navigator, helaas is van deze rally niet te vinden over resultaten allen een paar leuke foto's.

Wat opvalt is dat de DAF66 na diverse rallies Volvo66 onderdelen gemonteerd krijgt en uiteindelijk ook als Volvo66 op deelnemerslijsten vermeld staat.

De foto hier naast zou genomen zijn tijdens de Rally SanRemo van 1976, navigator was Francesco Cerisola, helaas viel de equipe uit met een gebroken variomatic en dat was ook al eens gebeurd met de 55M.

Verdere deelnames die bekend zijn:
1976 Coppa Della Favera gereden met Giorgio Mazzoleni.
1976 Rally Ciocco gereden met Marchella Fabachi.
1977 Rally de Monte-Carlo gereden met Ernesto Tabachi.
1977 Rally Int.di San Martino.


Einde 1977 stapt Alvaro Ambivere over op de Volvo340.

1980
Actief in Italie


Een aantal jaren is in Italië de "24ore del Sestriere" verreden, een 24uurs winterrally op een afgesloten circuit van circa 5 km lengte in de omgeving van de stad Sestriere.

Wie de rijder van deze DAF66 is of het resultaat is mij niet bekend, tijdens mijn deelname aan de Coupe Glacee DAF op het circuit Serre Chevalier werd geopperd dat het hier ook om de Franse rijder A.Weiser zou kunnen gaan, dezelfde rijder als de foto's hier boven, maar zeker is het niet.

   Louis Rixhon

De foto's van deze 66Marathon zouden in 1980 zijn genomen tijden de " 6 Heures d'El Pannetrie".
Wij vonden deze op de fb-pagina van Louis Rixhon en hebben contact met hem opgenomen, helaas nog geen informatie ontvangen over zijn equipe die waarschijnlijk alleen in het oosten van Belgie actief is geweest.
Voor zover wij konden ontdekken heeft Louis zich meer bezig gehouden met heuvelklimwedstrijden in vooral BMW.



     Patrick Victoor
Op de pagina van DAF44 treft uw Patrick Victoor aan in zijn 44 rallywagen maar Patrick Victoor is ook enige tijd actief geweest in een Volvo66.
Patrick Victoor verleend persoonlijk toestemming voor het plaatsen van deze foto's van fotograaf Robby Bonte te zien op Facebook bij Frabo Photography.

De eerste foto is zeker tijdens de Rallysprint Boutersem in 2000 waarin hij een 45e plaats behaald met Wim Haest als navigator.
Heel duidelijk te zien is dat de proef erg glad moet zijn geweest en dat de equipe zijdelings van de baan gleed in de blubber, dat maakt deze foto juist zo mooi en lees eens wat boven aan de rand van zijn voorruit staat !




De twee foto's hier zijn waarschijnlijk tijdens de Heuvelrallysprint van de Monteberg in 2000 genomen, is niet helemaal zeker.
Van die rally is bekend dat Luc Snaet de navigator van Patrik Victoor was, de omstandigheden waren goed alleen geen duidelijkheid over het resultaat.





Wij hebben nog een foto van deze auto maar met een ander kenteken en wellicht een andere eigenaar en mogelijk gemaakt tijdens de rally in Ieper ?


1978 Circuit of Ireland Rally
Sandy Lawson (UK)  Volvo66-1.3


Het zal waarschijnlijk einde 1977 geweest zijn dat Sandy Lawson de ex DAF55M van de gebr. Luijbregts verruilde voor een Volvo66-1300 in grp-2 uitvoering, er zijn wat hele kleine foto's in omloop waarop zij met de auto actief is en de grootste die we vonden staan hier.

In de jaren 1978 en 1979 functioneerde Clarke Birdget als vaste navigator maar in de lange lijsten op het EWRC komen wij de namen van de rallies niet tegen of staat nu juist deze equipe niet vermeld.



1979 Galway International Rally

1973 Avon-Tour of Britain (UK)
DAF66M-1300 equipe Mike Cotten - Ernie Simmons
Wij vonden een mooie reportage over de 1973 editie van de Avon-Tour of Britain op het net met als hoogtepunt 23 foto's van deze DAF66Marathon, echt heel mooi ! maar alle voor ons noodzakelijk informatie over het verloop van de rally ontbreekt !.
De auto is ingeschreven de de DAF Motors Ltd UK en de rijders zijn Mike Cotten - Ernie Simmons, wat het uiteindelijke resultaat was hebben wij nog niet kunnen achterhalen.




Chris Mockridge (UK)
DAF66M1300


Ook in Engeland waren in de begin jaren '70 DAF equipes actief in de autosport en daar is hier in ons land toch maar bitter weinig van bekend.
Bekend is dat Jan en Harry de Rooy met hun 4wd-555 graag in Engeland reden en waren daar zelfs wereld beroemd in de rallycross.

J.l maart maakte rallyrijder Chris Mockridge zich in eens bekend via facebook en deelde zijn foto's in zijn 55M en deze 66M1300 die ook tevens zijn laatste DAF was en hij overtapte op Sunbeam.

De foto's van deze 66M zouden zijn opgenomen tijdens de 1978 of 1979 editie van de Marlboro National Rally waarin hij terzijde werd gestaan door John Varney als navigator, helaas heeft de equipe de rally voortijdig moeten staken met een technische problemen.



Meer foto's van Chris Mockridge staan op de pagina van DAF55Marathon